גמילה מעישון ותופעות לואי

אחד הדברים שמדאיגים את המעשנים שמעוניינים להפסיק לעשן סיגריות זה תופעות הלוואי לגמילה מעישון.

ישנן תופעות לוואי שהן מיידיות ומתחילות שעות מספר לאחר הגמילה מעישון וישנן תופעות לוואי שמופיעות לאחר תקופה והעיקרית שבהן היא ההשמנה, לה ייחדתי מאמר בפני עצמו.

אני דווקא מעוניינת לספר תחילה על תופעות הלוואי החיוביות כתוצאה מהגמילה, סתם כדי לתת משקל נגד לחרדה ולפחד.

להלן רשימה חלקית בלבד: לחץ הדם מתייצב, יורדת רמת הפחמן החד חמצני, חוש הטעם והריח משתפרים פלאים, תוך שבועיים תפקוד הראות עולה בצורה משמעותית וההליכה הופכת להיות קלה, ושלא נזכיר את העובדה שהסיכויים לחלות בסרטן והתקף לב יורדים עם כל יום שעובר.

אבל מה כל אלו למול תופעות הלוואי השליליות ו”הנוראות”?

על מה בעצם אנו מדברים?

יש את שלושת הימים הראשונים של הגמילה מסיגריות, בהם הגוף מתנקה מהניקוטין. שלושה ימים אלו נחשבים ל”קשים” יותר, ובכוונה אני שמה את המילה קשים במרכאות כפולות. כי השד אינו נורא כל כך. יש אנשים שמדווחים כי שלושה ימים אלו עברו עליהם בקלות ויש כאלה שימים אלו היו פחות פשוטים עבורם. במקרים היותר גרועים בשלושת הימים הראשונים שלאחר הפסקת העישון אנשים חוו תחושה של הזעה מוגברת, איטיות של המחשבה, עצבנות יתר וחלקם אף מדווחים על כאבים קלים בגוף בכלל וברגליים בפרט. במקרה הגרוע ביותר שלושת הימים הראשונים מורגשים כאילו יש שפעת קלה.

נו אז מה? כמה פעמים אנחנו חולים בשפעת מבלי לתכנן את זה בכלל? אז פעם אחת נרגיש קצת חולים מתוך בחירה, והכי חשוב זה שאנחנו יודעים שזה נגמר תוך שלושה ימים ועוד יותר טוב זה שאפשר לתכנן את זה כך שייפול על סוף השבוע, או בזמן אחר שנוח לנו.

אחרי שעברנו את שלושת הימים הראשונים של הפסקת העישון, אפשר כבר לברך את עצמנו על הצעד הראשון. בשלב השני אנו מתמודדים עם אסוציאציות וקישורי מחשבה בין מבחר פעילויות בחיים שלנו לבין סיגריות. מי שמעשן מוצא שהסיגריות השתלבו לו ביומיום והן הולכות מצויין עם כוס קפה, ארוחה טובה, אלכוהול, שיעמום, עצבים, אישה נודניקית וכו’. כל אחד מאלו ועוד כהנה וכהנה אחרים (כל אחד והרגליו הוא) יגרור מיידית את המחשבה על סיגריה ולמחשבה כידוע יש את היכולת להשפיע על הרגש שלנו. במיוחד כשהמחשבה אומרת “בא לי סיגריה” והתשובה של מי שמפסיק היא: “לא!”. התגובה לאותו “לא” יכולה להשתנות מאדם לאדם ואף אצל אותו אדם מפעם לפעם. לעיתים הכל יעבור בקלות ולעיתים התגובה תהיה תסכול, כעס ומצוקה שגם משך הזמן שיימשכו שונה מאחד לשני. בכל מקרה אנו מדברים על רגעים ספורים ולא שעות, אם כי אפיזודה כזו יכולה לחזור על עצמה שוב ושוב, במיוחד בימים הראשונים שלאחר הגמילה מעישון.

הבשורה הטובה היא שמיום ליום המצב משתפר ונוצרים הרגלים חדשים בחייהם של הניגמלים ואלו אינם כוללים סיגריות.

כמו כן, טיפול מסוג זה שאני מציעה עוזר מאוד להתמודדות עם הקושי ולעקירת ההרגל מן השורש כך שיטריד פחות ויכאב פחות.

ואני מציעה תמיד תמיד לזכור שתופעות הלוואי של סרטן, התקפי לב ושאר מחלות שנגרמות מעישון, קשות וכואבות הרבה יותר מתופעות הלוואי של הפסקת העישון.

ועכשיו, צאו אתם ועשו את החשבון…